Poza ogólnym opóźnieniem tempa rozwoju często nieprawidłowością w tym okresie jest nierównomierny, nieharmonijny rozwój. O rozwoju nieharmonijnym mówimy wtedy, gdy dziecko pod pewnymi względami rozwija się lepiej, pod innymi gorzej. Opóźnienie tempa rozwoju a rozwój nieharmonijny. W kontekście opóźnień rozwojowych warto wspomnieć, że poza opóźnieniem tempa rozwoju często nieprawidłowością jest nieharmonijny rozwój (dziecko pod pewnymi względami rozwija się lepiej, pod innymi gorzej). Na rozwój psychoruchowy dziecka składa się kilka sfer np.
Nieharmonijny rozwój oznacza, iż w jakichś sferach mogą być opóźnienia (jeśli tak jest, opóźnione sfery wymagają odpowiedniej terapii), a być może, któraś ze sfer jest rozwinięta lepiej.
Witam, najlepiej skorzystać z pomocy i wyjaśnień osoby która wystawiła opinię. Nieharmonijny rozwój intelektualny występuje, gdy poszczególne zdolności rozwijają się w innym tempie - nastąpiło przyspieszenie (dziecko osiągnęło wyższy poziom rozwoju dla swojego wieku) lub opóźnienie rozwoju (któraś z funkcji jest na niższym poziomie). Neurolog mówi, że nie widzi przesłanek, żeby nie nadrobiła zaległości bo widać postępy. Pediatra widzi postępy, ale mówi, że odbiega od normy.
STYMULACJA DZIECKA O NIEHARMONIJNYM ROZWOJU. PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM. W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ.
W poniższym opracowaniu pragnę przedstawić problem jakim jest sytuacja dziecka o nieharmonijnym rozwoju percepcyjno-motorycznym w chwili podjęcia nauki w szkole.
Mój syn am nieharmonijny rozwój. Rozwój mowy opóźniony i rok. Samodzielnie za to jeszcze przed ukończeniem dwóch lat załatwia swoje potrzeby fizjologiczne. Ruchowo niezgrabek, z opóźnieniem pokazywał wskazane obrazki, pieski kotki, etc. Trzyletnie dziecko ma kłopoty ze sferą poznawczą.
Prawidłowo rozwijające się trzyletnie dzieci uwielbiają bawić się w grupie, rysować, bawić się zabawkami, potrafią już skupić się na jednej czynności przez kilkanaście minut. Jeśli widzisz, że u twojego dziecka rozwój poznawczy przebiega inaczej – reaguj. Dziecko rozwijając się fizycznie szybko rośnie i przybywa na wadze. Wzrost ulega zwiększeniu czasem nawet - centymetrów na rok.
Waga nie wzrasta już tak dynamicznie, ale waha się w granicach - kilogramów rocznie. Pojawiają się u niego nowe biologiczne właściwości i zdolności fizyczne. Antek przejawiał bardzo wcześnie zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, a obecnie stwierdza się nieharmonijny rozwój umysłowy. W opisanym przypadku nadpobudliwość psychoruchowa dziecka mogła mieć swoje źródła w zaburzeniach rozwoju płodowego – złe samopoczucie matki w czasie ciąży i przyjmowanie leków. Aby zapoznać się z rozwojem dziecka oraz metodami jego badania należy przybliżyć sobie pojęcia charakteryzujące rozwój.
Harmonijny, nieharmonijny, okresy oraz wiek rozwoju – te niewiadome wyjaśnia poniższy artykuł rozpoczynający cykl o rozwoju dziecka. Dziecko zostało skierowane do poradni celem usprawnienia rozwoju. Dziecko w miesiącu życia, niemówiące, z echolaliami, z bardzo dużą agresją i autoagresją.
Dziecko może w zakresie jednych cech wykazywać rozwój przeciętny, a w zakresie innych opóźniony bądź przyspieszony, i wówczas mówimy o rozwoju nieharmonijnym, polegającym na częściowym przyspieszeniu, przy jednoczesnym częściowym opóźnieniu tempa rozwoju.
Rozdział I Teoretyczna analiza rozwoju intelektualnego dzieci w młodszym wieku szkolnym. Aby właściwie wpływać na wszechstronny rozwój dziecka, niezbędna jest znajomość psychologii rozwojowej. Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania, można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości. Carl Rogers Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.
OKRES MELODII - OD URODZENIA DO ROKU ŻYCIA Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku , po którym można rozpoznać jego potrzeby. Z czasem dziecko łączy bodziec wzrokowy z ruchem i jest w stanie wyruszyć, by odkrywać świat. Widzenie jest czymś oczywistym dla każdego, kto jest obdarzony tą zdolnością. Ważne by rodzice mieli świadomość, jak istotną rolę odgrywa prawidłowy rozwój wzroku w rozwoju niemowlęcia, a później małego dziecka. Przeciętne tempo rozwoju ruchowego WR=WŻ.
Globalne opóźnienie rozwoju WR. Z psychologicznego punktu widzenia – człowiek rozwija się, aby stać się SOBĄ, aby zrealizować własny plan rozwojowy, zawarty w znacznej mierze w „pakiecie” danym od natury. Jeśli zaburzenie towarzyszące dziecku utrudnia procesy poznawcze, powoduje nieharmonijny rozwój intelektualny i zły stan psychiczny – dziecko otrzyma odpowiednią opinię pisemną wydaną przez poradnię. Wpływ przedszkola na wszechstronny rozwój dziecka Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu- o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat. Cele rozwoju w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
Przykład: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego,. Integralny rozwój każdego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.