poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Jak grać na gitarze ze słuchu

Granie ze słuchu jest moim zdaniem najlepszą drogą do rozwoju. Kiedyś z niej zboczyłam i powiem tak - żałowałam zmarnowanego czasu. Na początek dobrze jest po prostu grać DO muzyki, próbować się dogrywać do niej.


Jak nastroić gitarę ze słuchu? To jest krótki fragment lekcji kursu „Solidne Podstawy Gry Akordowej”. Dowiesz się z niego jak nastroić gitarę na słuch wykorzystując do tego kamerton oraz interwały pomiędzy pustymi strunami.

Czy można nauczyć się grać na gitarze z kursu wideo? Nauka gry na gitarze ze słuchu jest męcząca i trudniejsza, szczególnie na początku, ale z pewnością przynosi dobre efekty. W ten sposób wyrabiasz sobie połączenie głowa-słuch i instrument-palce. Programy komputerowe oczywiście mogą pomóc, szczególnie te zwalniające nagrania bez zmiany wysokości dźwięku, ale nie ułatwiaj sobie zbytnio zadania. Po pierwsze: „jak trzymać gitarę ? Gra z tabów, z nut jest fajna, ale pomyśl jak fajnie byłoby nauczyć się grać jakiś fajny utwór ze słuchu.


Tu na myśl przychodzą mi również gitarzyści z kilkuletnim stażem nie potrafiący zagrać nic innego niż to czego nauczyli się grać z internetu, grają swoje utwory, czasem. Gram już niecałe półtorej roku i wszystko z tabulatur.

Z nut, z tabulatur, a może ze słuchu? Co najmniej kilka razy w miesiącu uczniowie pytają mnie, jak uczyć się utworów ze słuchu zamiast z nut albo tabulatur gitarowych. Warto zadać sobie pytanie: czy możliwa jest nauka muzyki w inny sposób niż za pomocą słuchu? Czy to jest wrodzona umiejętność?


Gram tylko z nut, szczerze mówiąc nigdy nie próbowałam jakoś ze słuchu i zastanawiam się, czy trzeba być jakoś wybitnie uzdolnionym, czy to jest umiejętność nabyta. W temacie gry na gitarze jestem całkowicie zielony, czuję od dawna wielką fascynację do muzyki rockowej i bardzo chcę spróbować swych sił na gitarze. Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić jak to jest ze słuchem muzyczny - czy on jest niezbędny by nauczyć się grac na gitarze, czy jest to rzecz, którą można wyćwiczyć, udoskonalić? Jak robić transkrypcje solówek ze słuchu na gitarze?


Naucz się języka improwizacji dzięki skutecznej metodzie spisywania solówek. I pare osób, które w mojej wsi też próbują grać na gitarach NIE CHCĄ dać sie. Witam ma pewien problem a mianowicie gram na gitarze już roku a nie umiem nic zagrać ze słuchu. Próbowałem nauczyś się ze słuchu jakiegoś kawałka mojej ulubionej kapeli Tsa ale jakoś mi to nie wyszło. Ogólnie chciałem prosić was o jakieś rady i tyt.


Strojenie gitary – niby prosta, rutynowa czynność, jednak nie każdy potrafi to dobrze robić. Jeśli grasz już na gitarze kilka lat, twoje ucho uwrażliwiło się na instrumenty strunowe. Więc jeśli nadal używasz tunera, to tylko dlatego, że gdy stroisz ze słuchu to trwa to dłużej niż tunerem lub po prostu efekty są marne. A jeśli chodzi o temat – to sam nie byłem pewien czy na dobre forum postuję.


Niby chodzi mi o improwizację, ale założenie jest takie, że już wiem jaką chcę melodię zagrać – powiedzmy nawet, że to nie będzie improwizacja, tylko zasłyszana melodia.

Wiem jak ma brzmieć, ale nie wiem jak ją złożyć do kupy na klawiaturze. Pierwsze co musisz wiedzieć, gdy zaczynasz grać na gitarze, to to, jak gitara jest w ogóle zbudowana. Zapewne wiesz co to są struny, jak wyglądają i gdzie są. Ale jest jeszcze kilka niezwykle ważnych elementów, o których koniecznie musisz wiedzieć.


Wyłapuj zmiany rytmu i patenty rytmiczne. Wystarczy, że posłuchasz utworu, zapamiętasz rytm i postarasz się go wyklaskać i już jesteś poziom wyżej. Możesz też ułożyć taki sam układ na piano roll. Jak mieć trzy dziewczyny w jeden wieczór?


Jak zacząć grać na gitarze? Iść na ognisko z gitarą :) Nie, nie. Nie ma potrzeby, aby słuchać tych, którzy mówią, że nie, nie ma słuch i głos, że konieczne jest, aby uczęszczać do szkoły muzycznej … szczególnie często krytykowane „ekspertów”, którzy w ciągu ostatnich kilku lat studiował gitarę klasyczną. Dziś są one zwykle nawet nie wiem, jak grać na gitarze „Grasshopper”. Po wykonaniu tego dla każdej ze strun, Twoja gitara powinna być nastrojona!


Ten sposób sprawdzi się w każdej sytuacji, gdy nie masz pod ręką stroika, więc koniecznie go opanuj. Istnieje jeszcze inna metoda strojenia ze słuchu: strojenie flażoletami, ale ta jest również skuteczna. Ale nieważne jak długo to potrwa to w końcu się uda.


Jest takie coś jak słuch muzyczny, niektórzy mają go po prostu, a inni nie. Ja należałem do tych drugich i nie miałem słuchu muzycznego. Nie potrafiłem sobie gitary ze słuchu nastroić, ani powiedzieć czy dany dźwięk jest wyższy czy niższy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty