Proszę o odpowiedź z uzasadnieniem, ponieważ spór dotyczy 6igłosek. Ile głosek ma wyraz niedźwiedź? Nie wiem jak wytłumaczyć to siedmiolatkowi. Problem z ustaleniem ilości głosek w wyrazie niedźwiedź związany jest ze sposobem zapisywania spółgłosek miękkich.
W polskiej ortografii są sposoby zapisywania takich spółgłosek. Chcesz wytłumaczyć dziecku, czym są głoski - przykłady znajdziesz w artykule.
Nauka głoskowania to bardzo ważny etap w nauce czytania. To nic innego jak ćwiczenie słuchu fonematycznego, to w końcu dzielenie wyrazów na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które dziecko jest w stanie usłyszeć. Pani w przedszkolu zaleciła żeby w domu ćwiczyć, ale on tak jakby w ogóle nie słyszał głosek w wyrazie. Nawet prostych słów typu mama nie potrafi przegłoskować na m-a-m-a. Liczba liter i głosek w wyrazie nie zawsze jest taka sama.
Może jakos w formie zabawy? Dziecko można uczyć głoskowania poprzez zabawę wykorzystując jedno z wielu ćwiczeń. Przy podziale wyrazu na głoski myląca może być obecność w wyrazie litery i, która może mieć zarówno funkcję zmiękczającą, jak i stanowić samodzielną głoskę.
Bywa, że nasze dziecko nie wymawia wszystkich głosek, inne zastępuje dziwnie brzmiącymi dźwiękami, a jeszcze inne opuszcza.
Mówi inaczej niż rówieśnicy, mniej niż starsza siostra czy brat. Czasem zacina się, powtarza głoski, sylaby czy całe fragmenty zdań. Podobnie w wyrazie: p-rz-e-d-sz-k-o-l-a-cz-e-k jest liter, ale głosek. Zajmując się tematem głosek, nie sposób powiedzieć również o zmiękczeniach i funkcji jaką pełni głoska „i” w wyrazach.
Zmiękczenia oznacza się w języku polskim za pomocą kreski nad literą (lub apostrofem za nią) lub za pomocą znaku „i”. Witam dziecko z przedszkola przyniosło prace. Ile słyszysz głosek w podanych wyrazach : kret, lis, jeż, sowa, motyl, sarna. Jak napisaliśmy na stronie głównej poradni, nie udzielamy pomocy w odrabianiu prac domowych na każdym poziomie edukacji, także przedszkolnym.
Najpierw dziecko uczy się wymawiać głoski pojedynczo, potem w sylabach, a na końcu w wyrazach. Odrobinę cierpliwości ,a na pewno wkrótce córka zacznie radzić sobie także z wyrazami. Potrafi tylko wskazać pierwszą i ostatnią literę w wyrazie. Ponadto zapomina kształty liter. Nowe już w szkole opiera sie na założeniu, że dziecko w mniejszym lub większym stopniu czytać potrafi, moja córka idąc do szkoły nie tylko nie potrafiła czytać ale.
W artykule poświęconym głoskom i literom zapowiedziałem, iż osobno omówię zagadnienie typologii (czyli podziału) głosek występujących w polszczyźnie. Skupię się jednak tylko na tych cechach, które są istotne z punktu widzenia ucznia, tj. Głoskowanie to nauka poprawnego artykułowania wszystkich głosek w wyrazie. Ponieważ maluch zazwyczaj nie jest w stanie wymawiać poprawnie wszystkich głosek.
Utrwalanie głosek w powtarzaniu. Tak sylaba jedna drugiej powiedziała.
Kiedy głoski brzmią inaczej, nieczysto. W każdym z tych przypadków konieczne jest podjęcie intensywnej pracy w domu lub odwiedzenie logopedy, który zaplanuje terapię oraz pomoże uzyskać dziecku brakujące głoski. Jeśli dziecko radzi już sobie z powyższymi zadaniami, możemy przejść do rozróżniania głosek w wyrazach, wybierając najpierw te bez zbiegu spółgłosek. Jakie głoski słyszysz w wyrazie dom?
Zgadnij, co powiedziałam-i-ś? Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czasowniki początkowo używane są w formie bezokolicznika. Przypadki są używane często niepoprawnie. Dziecko słyszy błędnie wypowiedziane słowa i poprawia je.
Zabawa artykulacyjna „Syczenie węża”. Mama lub Tata proszą dziecko aby klasnęło w dłonie wtedy gdy słyszy w wyrazie głoskę ś. Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g-k, z-s, d-t, w). Interesuje mnie to, czy istnieją wyrazy które mają więcej głosek niż liter. Dziecko ma trudności z odróżnianiem i zapamiętywaniem kształtów podobnych liter, np.
Dziecko w wieku lat siedmiu powinno wymawiać już wszystkie głoski prawidłowo. Zdarzają się także odchylenia od normy, które dotyczą opóźnienia w przyswajaniu mowy. Przejawia się ono przede wszystkim w nieumiejętności wymawiania następujących głosek: sz, rz (ż), cz, dż również k, g lub spółgłosek dźwięcznych. Zatrzymane dziecko musi powiedzieć wyraz na zadaną głoskę, jeśli nie uda się – dołącza do dziecka tworzącego most.
W tej sekcji proponujemy przeróżne ćwiczenia i arkusze, które oswoją dzieci z wyglądem liter, nauczą odróżniać poszczególne litery w formie pisanej, jak i głoski w formie mówionej. Dzięki tym pomocom dziecko będzie mogło obcować z literami na co dzień, łącząc zabawę z nauką.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.