poniedziałek, 20 lipca 2015

Jak rozpoznawać interwały

Skojarz sobie początki różnych piosenek, np. Stary niedźwiedź, tercja mała=Czerwone jabłuszko, kwinta czysta to Wyszły w pole kurki trzy, ale ja akurat kojarzę to z takim utworem co grałam ;), kwarta czysta=Do szopy, oktawa=Bóg się rodzi, a septyma wielka to taki zgrzyt prawie jak oktawa. Skombinuj sobie własne piosenki jeśli którychś stąd nie znasz, mam nadzieję że pomogłam, powodzenia!


Interwał to jedno z ważniejszych pojęć w teorii muzyki. Samo zagadnienie, choć definiowane przez słowniki, najczęściej długo pozostaje jedynie tajemniczą nazwą.

Celem artykułu jest w miarę przystępne oswojenie początkującego muzyka z zawiłościami tego obszaru. Próbki dźwiękowe oraz przykłady wraz z rozwiązaniami powinny pomóc w opanowaniu podstawowego materiału. Kojarzenie interwałów ze znanymi utworami muzyki polskiej i zagranicznej. W podanych przykładach pierwsze dwie nuty melodii tworzą dany interwał.


Półton jak pisałam ostatnio to najmniejszy interwał w systemie równomiernie temperowanym, czyli tym, którego mamy szczęście używać. Jak uczyć się INTERWAŁÓW. Jako najmniejszy jest punktem porównawczym, odniesieniem dla wszystkich innych.

Jednakże przy budowaniu interwałów zazwyczaj wygodniej posługiwać się również całymi tonami. Rozpoznawanie interwałów harmonicznie. Teoria i warsztat: Witam!


Nie wiedziałem do jakiego działu dać temat. Jakby co to proszę o przeniesienie. Rozpocząłem przygotowania do akademii muzycznej i jestem w trakcie kształcenia słuchu. Napotkałem na mały problem, rozpoznawanie interwałów w górę jakoś idzie, ale harmonicznie mam problemy.


Ok bass wchodzi od G ale spytaj kogos jak zaczyna sie numer Hendrixa to ci powie ze od C. A to tylko pocztek watpliwosci. Gitarmaniak - Portal gitarowych maniaków na którym znajdziesz: samouczek, lekcje video, porady sprzętowe, testy i wiele innych. Tak jak napisałam, dobrze jak profesjonalista zgłosi swoje uwagi (gdyby nie ty, nie wiedziałabym, że coś jest nie tak), ale uważam, że trzeba to robić w taki sposób, aby osoba, która zamieściła informację miała chęć zrobić to po raz kolejny. Czym jest dźwięk i jakie dźwięki rozróżniamy? Zanim jednak odpowiemy na te pytania zastanówmy się czym w ogóle jest muzyka?


Istnieje wiele definicji, niektóre czysto matematyczne, inne wręcz poetyckie. Budując interwały musimy zawsze pamiętać o tym gdzie leżą półtony naturalne w skali muzycznej!

Zbuduj sekstę wielką od „e” w górę. Przewrotem seksty jest tercja. Poszukaj więc dźwięku leżącego tercję niżej od podanego. Temat bowiem jest dla osób nie potrafiących rozpoznawać interwały, lub zainteresowanych po prostu tematem. Stajcie się zatem gwiazdami korzystając z tabów i gp.


Problem jest w tym, że to narzędzia mające służyć jako pomocne, a nie. W warunkach domowych można wykorzystać EarMaster – narzędzie do ćwiczenia słuchu. Posiada ono wiele zadań od poziomu początkującego do zaawansowanego. Nauczyć się można rozpoznawać interwały, akordy, melodie i skale. Test na słuch absolutny.


Bo przecież nie dźwięki jednocześnie, tak jak na pięciolinii. To jest dla mnie naprawdę niezrozumiałe. Interwały znam, przy syna ćwiczeniach sama nauczyłam się je rozpoznawać, wiem już o co chodzi z rozwiązaniem, ale nie wiem, czy ma śpiewać każdy stopień gamy, potem tryton wyżej i jeszcze rozwiązanie, czy jakoś inaczej? Dlaczego inni potrafią opracować piosenkę, a ja nie?


Co mam zrobić żeby też tak umieć? Mam nadzieję, że ten szeroki artykuł na temat ćwiczenia muzycznych zmysłów da odpowiedź na powyższe pytania i wskaże czytelnikowi drogę, która pozwoli mu dostrzec czwarty muzyczny wymiar. Korepetytorka też sobie ze mnie żartuje, że nieźle się teraz wyedukuję, a jak jej powiedziałam, że sama już zaczęłam rozpoznawać interwały, to myślałam, że pęknie ze śmiechu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty