piątek, 27 listopada 2015

O różnych funkcjach głoski i

Dwufunkcyjność litery „i” – informowanie o miękkości i oznaczanie głoski W jednym z podręczników natknęłam się na zdanie, które dotyczyło litery i : „Jak widać, litera ta może być wyłącznie znakiem zmiękczenia, jak w , lub zmiękczenia wraz z głoską”. Pobieraj materiały i pomoce dydaktyczne z Klubu Nauczyciela Uczę. Podniebienie miękkie zakończone języczkiem decyduje o tym, czy głoska jest ustna czy nosowa. Jeśli jest podniesione, zamyka jamę nosową i powietrze wydostaje się tylko przez usta.


Gdy ludzie zaczęli posługiwać się pismem ,okazało się ,że trudno jest zapisać wszystkie głoski, gdyż w języku polskim jest ich znacznie więcej niż liter w alfabecie. Głoska to pojedynczy dźwięk mowy, najmniejsza mówiona i słyszalna część wypowiedzi, np. Głoski dzielimy na:-samogłoski-spółgłoski GŁOSKA A LITERA Liczba głosek i liter w jednym wyrazie często jest inna.


Albo liter i głosek jest tyle samo, np. Pisownia grup spółgłoskowych ns, rs, nz. Zasady użycia liter i, j. Zadania sprawdzają wiadomości uczniów klasy IV z fonetyki (głoska a litera, samogłoski i spółgłoski, podział wyrazu na sylaby, alfabet). Narządy mowy składają się z wielu elementów biorących udział w powstawaniu głosek, oto one: płuca tchawica i krtań jama gardłowa jama ustna jama nosowa. W płucach znajduje się powietrze, które wydychamy.


Przez tchawicę trafia ono do krtani, gdzie napotyka na wiązadła głosowe. Program nauczania języka polskiego Słowa z uśmiechem powstał z myślą o kształceniu literackim, językowym i kulturowym uczniów klas 4–szkoły podstawowej. Koncepcja programu zakłada, że w centrum wszystkich działań edukacyjnych znajduje się uczeń, który wchodzi w różne role:.


Pa lu szek i głów ka to szkol na wy mów ka. O różnych funkcjach głoski i przykłady tej funkcji miękkości, podaje przykłady tych funkcji uczniom zapamiętanie funkcji głoski i Pa-lu-szek i głów-ka to szkol-na wy-mów-ka. To już znamy, powtarzamy: litery i głoski Pół żartem, pół serio gra powtórzeniowa 3. Wiem, umiem, rozumiem sprawdzian dotyczący liter i głosek 4. Tematy prac pisemnych po I rozdziale na Uczę. Szczegółowe kryteria oceniania dla kl. Bohaterowie twoich lektur przedstawiają się – rady dla mówiących wypisuje formy powitania z tekstu.


Odróżnia głoski i litery. Widzi różnice między mową a pismem. W zakresie ortografii popełnia nieliczne błędy, zna podstawowe zasady pisowni i interpunkcji. Stosuje w zdaniu rzeczownik o różnych funkcjach składniowych.


Pisze poprawnie partykuły z innymi częściami mowy. Lektura i inne teksty kultury, nauka o językuWymaganiakonieczne (ocena: dopuszczający)podstawowe (ocena: dostateczny)rozszerzone (ocena: dobry)dopełniające (ocena: bardzo dobry)UCZEŃKazimiera Iłłakowiczów- na, Latowymienia elementy krajobrazu przed- stawione w wierszuwypowiada się na temat pejzażu przedstawionego na obraziewymienia epitety z wiersza, określa, do jakich zmysłów. Identyfikowanie wypowiedzi jako tekstów o różnych funkcjach.


Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania dla klasy pierwszej gimnazjum. WSiP , zeszyt przedmiotowy. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie nie częściej niż dwa razy w semestrze.


W przypadku nieodrobienia pracy domowej uczeń musi przygotować ją na najbliższą lekcję kolejnego dnia i przedstawić ją nauczycielowi do wglądu. Podejmuje działalność literacką lub kulturalną w różnych formach (np. udział w akademiach, inscenizacje teatralne, itd.) prezentuje wysoki poziom artystyczny i merytoryczny. Wykazuje ponadprogramowe umiejętności w zakresie kształcenia literackiego i kulturalnego oraz nauki o języku. Czasownik w czasie teraźniejszym występuje tylko jako czasownik niedokonany. Poziom rozwoju mowy u dziecka w danym momencie jest zależny od różnorodnych.


Można zachęcać dzieci do wymyślania. Dlatego, chcąc rozwijać kompetencję komunikacyjną dziecka, powinien dążyć do:. A mówiąc o funkcjach uczenia się, trzeba jeszcze pamiętać o dwu spektrach. Pierwsze to spektrum percepcji społecznej, od słabego do wyraźnego rozpoznawania społecznych wskazówek i właściwych zachowań.


Określa głoski twarde i miękkie, dźwięczne i bezdźwięczne. Rozpoznaje zdanie z orzeczeniem imiennym, omawia jego budowę. Co znaczy homologia Co to jest ż) 1. Przygotowałam zatem pięć zestawów ćwiczeń, które obejmowały różne działy języka polskiego. Uczniowie otrzymywali je w postaci prac domowych, które następnie na lekcji były dokładnie omawiane i oceniane.


W czasie ich rozwiązywania mogli korzystać z różnych źródeł i pomocy naukowych. Jednak wydaje mi się, że h jest bardziej dźwięczne i odpowiada ukraińskiej głosce г, natomiast ch odpowiada głosce х. Ucząc się języków obcych, zaczęłam się interesować bardziej również. Częstym substytutem różnych głosek jest zwarcie krtaniowe (tj. twardy atak, tzn. głos zostaje wydobyty nagle, w sposób jakby wybuchowy), które zastępuje najczęściej głoski zwarto-wybuchowe lub im towarzyszy.


Substytuty mogą być również wytwarzane w jamie gardłowej przez kontakt trzonu języka z tylną ścianą gardła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty