wtorek, 4 września 2018

Integracja percepcyjno motoryczna

We wczesnym etapie nauki czytania i pisania dużą rolę odgrywają funkcje percepcyjno-motoryczne. Obejmują one analizator wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno-ruchowy. Może zdarzyć się więc tak, że przy prawidłowym myśleniu, dziecko ma poważne problemy z opanowaniem tych podstawowych umiejętności szkolnych. Integracja percepcyjno-motoryczna to aspekt rozwoju psychomotorycznego.


Wyniki badań nad integracją percepcyjno. Metoda integracji sensorycznej (SI).

Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do Teorii Integracji Sensorycznej. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia. Dziecko a integracja sensoryczna. Wstęp Opanowanie umiejętności czytania i pisania wymaga dobrze rozwiniętych funkcji poznawczych: percepcji, analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej, pamięci wzrokowo-słuchowej, orientacji kierunkowej i czasowo-przestrzennej, sprawności manualnej, logicznego myślenia i koncentracji uwagi.


Przykładowe ćwiczenia - zabawy usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne. WICZENIA ROZWIJAJĄCE OGÓLNE SPRAWNOŚCI RUCHOWE - Motoryka duża. Oddziaływania te polegają przede wszystkim na usprawnianiu zaburzonych funkcji w oparciu o funkcje lepiej rozwinięte, doskonaleniu umiejętności czytania i pisania, rozbudzaniu aktywności i motywacji do działania.

Książki i inne produkty w niskich cenach w księgarni internetowej czytam. Wyszukujesz frazę Zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej wg kryteriuTematLista filtrów. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne kojarzą się rodzicom z zajęciami wyrównawczymi, gdy ich dziecko ma zaległości w szkole. Tymczasem są skierowane do innej grupy docelowej. Mają za zadanie pomóc dziecku w przezwyciężeniu kłopotów w opanowaniu konkretnych umiejętności i przyswojeniu danej wiedzy.


Na czym właściwie polegają? Trzy aspekty ćwiczeń MDS i trzy funkcje Aspekty ćwiczeń MDS 1. Przygotowanie do nauki pisania – Bogdanowicz Marta. Pozycja składa się z dwóch części: niewielkiego przewodnika metodycznego i kart (formatu A4) z szkicami przygotowującymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym aż do pisania. Nas jednak najbardziej interesuje integracja czynności percepcyjno – motorycznych a uczenie się matematyki w warunkach klasowo-lekcyjnych.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM ZAJĘĆ KOMPENSACYJNO-KORECYJNYCH DLA UCZNIÓW EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ PERCEPCJA MOTORYCZNA Cele operacyjne: Ćwiczenia sprawności percepcyjno-motorycznej. Rysując wzór, pisząc literę lub cyfrę (element wzrokowy), koordynuje czynności motoryczne ręki i narządów mowy (element ruchowy) z rytmem i tekstem śpiewanej piosenki (element słuchowy). Uczy się je łączyć w całość. Przyczyny dysleksji są złożone. Są to zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.


Metody zapobiegania trudnościom w czytaniu i pisaniu oparte na mechanizmie integracji percepcyjno - motorycznej. Projekcja filmu (x 45). Terapia deficytów w zakresie funkcji wzrokowych, ćwiczenia wzrokowo przestrzenne.

Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych mogące wpływać na umiejętności szkolne, czyli zaburzenia percepcji słuchowej, wzrokowej i orientacji przestrzennej, zaburzenia procesu lateralizacji, rozwoju ruchowego. Materiał zawiera również ćwiczenia pomocnicze do pracy z dzieckiem dyslektycznym. Funkcje poznawczo-motoryczne. W niełatwym procesie nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania niezwykle ważne jest nie tylko prawidłowe rozwinięcie wszystkich funkcji percepcyjno – motorycznych: wzrokowych, słuchowych, ruchowych oraz, mowy , ale również integracja, czyli współdziałanie tych funkcji ze sobą. Często zdarza się jednak, że rozwój dziecka przebiega w sposób nieharmonijny tzn.


Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. Inteligencja percepcyjno – motoryczna – prawidłowe współdziałanie funkcji wzrokowych, słuchowo-językowych i ruchowych. W związku z tym niektórzy autorzy wyróżniają następujące typy dysleksji: DYSLEKSJA TYPU WZROKOWEGO - u jej podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo – przestrzennej. Planowanie motoryczne to przygotowanie własnego ciała do zrobienia czegoś nowego i dość skomplikowanego, jak np.


Na praksję składa się ideacja, czyli wizualizacja. Jako uzasadnienie takiej diagnozy wskazano, iż niepełnosprawność ruchowa pod postacią afazji motorycznej utrudnia dziewczynce prawidłowe funkcjonowanie psychospołeczne, a kształcenie specjalne pozwoli na dobór adekwatnych do możliwości dziecka form i metod pracy. Tym samym na usprawnianie wolniej rozwijających się funkcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty