Syntezę fonemową rozpoczynamy od wyrazów 2-fonemowych, np. A- s, potem 3-fonemowych, np. Najwięcej czasu na tym etapie należy poświęcić na syntezę sylab. Dobre opanowanie syntezy sylab 2-fonemowych ułatwi dzieciom analizę fonemową. WICZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ MOWY.
Uświadamianie pojęcia zdania:- odróżnianie zdań od pojedynczych wyrazów,- odróżnianie zdań od ciągu różnych wyrazów.
Analiza i synteza wyrazowa zdań. Są to ćwiczenia rozwijające analizę i syntezę słuchowo-wzrokową i słuch fonemowy. Powiedz, ile jest wyrazów w zdaniu: Ala ma lalkę. Na drzewie siedzą wróble. Układanie nowych wyrazów z pierwszych głosek podanych wyrazów.
Pokaż dziecku obrazek, ułóż kilka prostych zdań, poproś żeby dziecko po kolei powtarzało zdania, narysowało tyle kresek ile jest zdań. Terminami tymi określane jest wydzielanie wyrazów ze zdań, sylab z wyrazów oraz dźwięków z sylab i wyrazów, a także łączenie sylab i fonemów w wyrazy. W dokonywaniu syntezy słuchowej bezpośrednio uczestniczy pamięć słuchowa – złożenie.
Wybrane próby do badania analizy i syntezy słuchowej wyrazów. Test do badania poziomu analizy i syntezy głoskowej wg J Nowak. Dobrze opanowana umiejętność analizy i syntezy ułatwia naukę czytania ze zrozumieniem i pisania, a jej. Niezbędnym warunkiem rozwoju tych umiejętności jest sprawne funkcjonowanie analizatora słuchowego. Scalanie z głosek słów ( synteza głoskowa wyrazów).
Nauczyciel (dorosły) mówi początek wyrazu a dziecko kończy. Zabawa w kończenie wyrazów. Można posługiwać się obrazkami i wówczas dziecko znajduje wszystkie obrazki zaczynające się na daną sylabę.
Wyszukiwania wyrazów w tekście dziecko dokonuje za pomocą tzw. Usprawnianie funkcji słuchowych poprzez analizę i syntezę wyrazów. Dokonywanie analizy słuchowej wyrazu na sylaby. Polecenie dla dziecka: Podziel wyraz np.
Proponujemy dzieciom, aby zabawiły się w detektywa i znalazły w swoim otoczeniu jak najwięcej wyrazów, które w swojej nazwie zawierają głoskę np. Nie nudzi się dzieciom ponieważ za każdym razem szukamy innej głoski, w innej pozycji w wyrazie. Zaczynamy od wyrazów krótkich, stopniowo przechodzimy do dłuższych. DZIECKO naśladuje, powtarza to co zrobił RODZIC.
Wyodrębniamy głoski, zadaniem dziecka jest je scalić.
Wskazane jest dodanie klaskania – jedna głoska to jedno klaśnięcie. Dopiero później Rodzic podaje wyraz, a dziecko próbuje wyodrębnić głoski. Przykłady ćwiczeń na percepcję słuchową-analiza i synteza sylabowa. Poszukiwanie wyrazów, które zaczynają się od danej sylaby (sylaba występuje w nagłosie wyrazu), np.
Można poszukiwać wyrazów z daną sylabą w środku (śródgłosie) lub na końcu (wygłosie) wyrazu. Słuch fonematyczny zwany jest słuchem mownym, gdyż od jego sprawności zależy różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej. Jest to umiejetność rozróżniania najmniejszych elementów składowych wyrazów, czyli fonemów. Dzięki niemu potrafimy odróżnić np.
W wyniku tych ćwiczeń dziecko powinno opanować umiejętność rozdzielania zdania na poszczególne wyrazy, a wyrazów na sylaby i głoski, oraz tworzenia całych wyrazów z poszczególnych sylab. ANALIZA I SYNTEZA WYRAZÓW Pokoloruj tyle okienek ile jest głosek w nazwach narysowanych zwierząt na obrazkach. Odróżniamy dźwięki poznanych instrumentów. Rozpoznajemy dźwięki z otoczenia, głosy kolegów.
Intensywnie ćwiczymy analizę(wyodrębnienie sylab w wyrazie) i syntezę sylabową. Poziom tych procesów doskonali się w trakcie rozwoju językowego dziecka. Zaburzeń analizy i syntezy słuchowej nie.
Przejawem uchwytnych przejawów zaburzeń analizy słuchowej w dzieciństwie jest opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenia mowy, a u uczniów klas początkowych specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ze słuchu. Zestaw ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową, koordynację słuchowo-ruchową i słuchowo-wzrokową Teresy Gąsowskiej i Zofii Pietrzak-Stępkowskiej 1.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.