środa, 19 czerwca 2019

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

Słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez wyklaskanie, wystukanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, na cymbałkach. WICZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ MOWY. Analiza i synteza wyrazowa zdań. Uświadamianie pojęcia zdania:- odróżnianie zdań od pojedynczych wyrazów,- odróżnianie zdań od ciągu różnych wyrazów.


Wyodrębnianie zdań z potoku mowy. Po wyćwiczeniu analizy należy przystąpić do ćwiczeń w syntezie, stanowi ona bowiem istotę czytania.

Dzięki syntezie możliwe jest złożenie elementów w całość dźwiękową. O powodzeniu dziecka w początkowym okresie nauki decyduje jego prawidłowy rozwój intelektualny, społeczny, emocjonalny, fizyczny, motoryczny oraz poziom funkcji analityczno - syntetycznych. Rozważając problematykę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, należy poświęcić nieco uwagi często. Zabawa w rozpoznawanie dźwięków: co upadło, co przyjechało, czym uderzono?


Zabawa w nasłuchiwanie: co się wokół nas dzieje (kto co usłyszał)? Pokaż dziecku obrazek, ułóż kilka prostych zdań, poproś żeby dziecko po kolei powtarzało zdania, narysowało tyle kresek ile jest zdań. Przygotowują dziecko do opanowania umiejętności rozróżniania i rozpoznawania głosek w wyrazach.


Nauczyciel ( dorosły) mówi wyraz głoskując a dziecko odgaduje co nauczyciel (dorosły) powiedział, lub wskazać odpowiedni obrazek.

Dziecko nie może dotknąć ulotnych dźwięków, a musi zapamiętać ich brzmienie i kolejność. Dziecko, które błędnie będzie wymawiało poszczególne głoski, nie będzie zdolne do dokonywania prawidłowej. Panel administracyjny PPPC w Aleksandrowie Kujawskim ! USPRAWNIANIE ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ. Wybrane próby do badania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.


Test do badania poziomu analizy i syntezy głoskowej wg J Nowak. Odtwarzanie układów rytmów przez wyklaskiwanie, wystukiwanie na instrumentach, oblat stołu. Grupowanie klocków zgodnie z usłyszanymi wzorami – ilość klocków i ich odległość.


Odgadywanie słyszanych rytmów i kojarzenie ich z zapisem graficznym. Różnicowanie dźwięków mowy, ich analizę i syntezę określa się jako słuch fonematyczny. Tę sprawność – poziom analizy i syntezy słuchowej dziecko doskonali z wiekiem. Zaburzeń analizy i syntezy słuchowej nie należy mylić z niedosłuchem obwodowym.


Pami ęć słuchowa czyli umiej ętno ść kojarzenia wzorców z odpowiednimi desygnatami i poj ęciami Umiej ętno ść kojarzenia wzorców słuchowych wyrazów z odpowiednimi poj ęciami (wybór odpowiedniego poj ęcia). Pozbierajmy w jakis fajny notatnik wasze pomysły i materiały do tego rodzaju ćwiczeń, bo mi sie powoli wyczerpują pomysły żeby te zabawy były coraz to bardziej atrakcyjne i ciekawe dla dziecka. Karty zostały opracowane w oparciu o materiał obrazkowy.


Składanie pociętych obrazków. Podajemy dziecku pocięty na części obrazek lub pocztówkę. Dojrzałość słuchu mownego oraz procesów analizy i syntezy słuchowej wyrazów decyduje o tym, czy dziecko będzie mogło osiągnąć powodzenie w nauce czytania i pisania.

Szczegółowe cele ćwiczeń percepcji słuchowej to usprawnienie:. Powiedz, ile jest wyrazów w zdaniu: Ala ma lalkę. Na drzewie siedzą wróble. Do każdego zestawu ćwiczeń opracowano szereg pomocy, które mogą być inspiracją do tworzenia różnych zabaw. Przejawem uchwytnych przejawów zaburzeń analizy słuchowej w dzieciństwie jest opóźnienie rozwoju mowy lub zaburzenia mowy, a u uczniów klas początkowych specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ze słuchu.


Objawy zaburzonej analizy i syntezy słuchowej omówione zostały już wcześniej. Jeżeli słuchowe okolice kory mózgowej są uszkodzone lub funkcjonowanie ich jest mniej sprawne, to procesy analizy i syntezy słuchowej przebiegają nieprawidłowo. Opóźnienia lub zakłócenia w kształtowaniu spostrzeżeń słuchowych ujawniają się przede wszystkim w rozwoju mowy dziecka. Operacje analizy i syntezy głoskowej są dla dziecka nowe i trudne ze względu na swój abstrakcyjny charakter. Nie rozwijają się spontanicznie.


Prawidłowej analizy i syntezy słuchowej należy uczyć dzieci w trakcie celowo zorganizowanych zabaw i ćwiczeń. Bardzo ważne podczas zabaw i ćwiczeń jest to aby głoski wypowiadać „czysto”. Problemy w nauce - ćwiczenia. W zakresie pisania z pamięci dzieci o obniżonym poziomie analizy i syntezy słuchowej popełniają szereg błędów, miedzy innymi opuszczają litery lub całe sekwencje literowe, przestawiają i przekręcają wyrazy, zmieniają szyk zdania.


Jednakże warto kontynuować ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej , a w szczególności usprawniać różnicowanie samogłosek i spółgłosek, łącząc ich rozpoznawanie z utrwalaniem poznawanych kolejno liter. W tym celu wykorzystujemy kartoniki z literami oraz etykiety z sylabami i wyrazami. Zapewnij dzieciom dobry start. W zestawie zawarto zadania analizy i syntezy sylabowej, które są przydatne podczas nauki czytania metodą sylabową.


Zestaw z serii Stymulacja i terapia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty