wtorek, 1 grudnia 2020

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego terapia

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – diagnostyka. APD) opiera się na behawioralnych testach psychoakustycznych, które pozwalają na ocenę sprawności przetwarzania słuchowego (badanie wyższych funkcji słuchowych). Konferencja CAPD bez tajemnic. Lekarze, logopedzi, psychologowie i nauczyciele poznawali specyfikę problemu i dzielili się doświadczeniami tak, aby więcej dzieci potrzebujących wsparcia mogło skorzystać ze specjalistycznych terapii. Ich istotą są trudności w słyszeniu dźwięków w hałaśliwym środowisku oraz niezdolność do ich prawidłowego różnicowania.


Kompleksowa diagnostyka i terapia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (CAPD) Poradnia LAR-MED w Żywcu, jako jeden z nielicznych ośrodków na terenie Podbeskidzia, może zaproponować swoim Pacjentom tak szeroką gamę różnorodnych form pomocy terapeutycznej skierowanej stricte do osób z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego.

Trudności więc dotyczą przetwarzania dźwięków na poziomie centralnym przy prawidłowym słyszeniu. W codziennej praktyce dzieci mają różnorodne objawy zaburzeń słuchu, ale badania wykazały że z punktu patofizjologii i mechanizmów prowadzących do tych zaburzeń, co ma ogromne znaczenie dla zaplanowania skutecznej celowanej terapii, u dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy obserwować jeden lub kilka profili. Stymulacja funkcji słuchowych w zaburzeniach centralnych procesów przetwarzania Streszczenie: Artykuł prezentuje informacje na temat stymulacji odpowiednich funkcji słuchowych i doboru właściwych ćwiczeń do konkretnych profili klinicznych u osób ze zdiagnozowanymi zaburzeniami central-nych procesów przetwarzania słuchowego.


Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków,lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. Program pozwala na dostosowanie terapii do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – terapia w domu pacjenta pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty. W profilaktyce i terapii w zaburzeniach przetwarzania słuchowego w chorobach centralnego układu nerwowego bardzo ważna jest wczesna, właściwa diagnoza, która ukierunkuje pracę terapeutyczną z dzieckiem. Pozwala to uniknąć opóźnień w rozwoju mowy i problemów w nauce szkolnej.


Zazwyczaj mylone są z wadą słuchu fizycznego, czyli z ubytkiem słuchu.

Jednak u dzieci z APD zarówno słuch odbiorczy, jak i przewodzeniowy są prawidłowe. W naszej Poradni testy CAPD wykonuje autoryzowany przedstawiciel – mgr Aneta Sączek. W przypadku stwierdzenia zaburzeń pacjenci mogą skorzystać z możliwości zakupu pierwszego w Polsce interaktywnego treningu wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego prowadzonego on-line. Moja córka (9lat) też ma stwierdzone zaburzenia (Kajetany). Jestem na początku drogi i przed terapią jeszcze.


Czy mogę prosić o informację na priv o generatorze dźwięków? Zaburzenie centralnego przetwarzania słuchowego ma negatywny wpływ na rozwój mowy dziecka, która rozwija się właśnie dzięki bodźcom słuchowym i wykształconym na tym podłożu umiejętnościom. Zaburzenie to powoduje ograniczenia w słuchu mownym – fonemowym, fonetycznym, prozodycznym, w analizie i syntezie głoskowej. Diagnoza i Terapia CAPD – cz. II o Centralnych Zaburzeniach Przetwarzania Słuchowego.


Terapia pacjentów z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego wymaga wiele cierpliwości od terapeuty, przynosi jednak fantastyczne efekty. Wam wytrwałości w pracy! Jeżeli Twoje dziecko ma problemy ze słyszeniem w hałasie, nie reaguje na polecenia, wielokrotnie prosi o powtórzenie wypowiedzi, łatwo się rozprasza i nie potrafi się skoncentrować, warto je zdiagnozować pod kątem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Obserwacje wskazują na to, że około połowa dzieci z trudnościami w nauce, z dysleksją, z zaburzeniami uwagi oraz nadpobudliwością wykazuje właśnie zaburzenia przetwarzania dźwięków. Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD – auditory processing disorder) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym, które nie wynikają z zaburzeń funkcji poznawczych i językowych.


Informujemy, że w naszej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej istnieje możliwość bezpłatnego zdiagnozowania Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego APD za pomocą Platformy APD Medical, a następnie przeprowadzenia terapii metodą Neuroflow – Aktywnego Treningu Słuchowego. Dziecko z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. SPPS-S czyli Stymulacja Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego to nowa terapia i łatwo dostępna metoda wsparcia dla pacjentów mająca zastosowanie w wielu różnych grupach zaburzeń współwystępujących z zaburzeniami przetwarzania słuchowego.

Programy zastosowane w SPPS opracowane zostały dla pacjentów wykazujących trudności w przetwarzaniu słuchowym. Jednak większość z testów przeprowadzonych w celu sprawdzenia centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego wymaga odpowiedniego wieku, czyli ukończonych lub lat, dlatego wiele dzieci nie jest diagnozowanych wcześniej i dość późno rozpoczyna odpowiednią terapię. Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego pojawiają się jako następstwa infekcji, w tym wysiękowego zapalenia ucha środkowego, drenaże ucha (które często są przyczyną nadwrażliwości słuchowej), wcześniactwo. Objawy APD mają także dzieci z dysleksją. Szczegółowy wywiad – provider Neuroflow wypełnia kwestionariusz dotyczący rozwoju dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka oraz trudności w uczeniu się i komunikacji.


Są one spowodowane przez uszkodzenie centralnej - nerwowej - części układu słuchowego. Badanie jest podzielone na etapy: 1. Osoby z takim deficytem mogą np. Obserwacje wskazują, że około połowa dzieci z trudnościami w nauce, z dysleksją, z zaburzeniami uwagi oraz nadpobudliwością wykazuje właśnie zaburzenia przetwarzania dźwięków. Niedosłuch centralny to zaburzenie, które dotyczy najczęściej dzieci z normą intelektualną. Tacy uczniowie mają bardzo dobrze rozwinięte funkcje wzrokowe, spostrzeżeniowe, manipulacyjne.


Słabsze wyniki mogą ujawniać się w funkcjach takich jak: pamięć słuchowa świeża, bezpośrednia, rozumienie norm społeczno-moralnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty